Σαν Σήμερα 21 Αυγούστου – LGBTQI People in History


Μαρτ Κρόουλι
Crowley, Mart (b. 1935)

Ο θεατρικός συγγραφέας Μαρτ Κρόουλι, είδε το πρώτου έργο με τίτλο The Boys in the Band, να γίνεται μεγάλη off-Broadway επιτυχία και μάλιστα χρόνια αργότερα να μεταφέρεται επίσης με επιτυχία και στη μεγάλη οθόνη.

Πορτραίτο του Μαρτ Κρόουλι από τον Στάθη Ορφανό.

Πορτραίτο του Μαρτ Κρόουλι από τον Στάθη Ορφανό.

Γεννημένος στις 21 Αυγούστου του 1935 στο Βίκσμπουργκ του Μισισιπή – γνήσιο παιδί του νότου – ο Κρόουλι, χρησιμοποίησε ως μαγιά την γνώση της κουλτούρας του νότου και την προσωπική του εμπειρία στη διαμόρφωση της γραφής του.

Τα παιδικά του χρόνια δεν ήταν ιδιαίτερα ευτυχισμένα. Ο πατέρας του ήταν ιδιοκτήτης ταβέρνας και η μητέρα του ήταν εθισμένη τόσο στα ναρκωτικά, όσο και στο αλκοόλ – έτσι μοίρασε το πρώτα του χρόνια στα ψυχιατρικά θεραπευτήρια κοντά στη μητέρα. Ως απόδραση από την μίζερη επαρχιώτικη ζωή, ο Κρόουλι βρήκε την τοπική θεατρική σκηνή.
Μετά την αποφοίτησή του από το Καθολικό σχολείο αρρένων του Βίκσμπουργκ, ο Κρόουλι εγγράφηκε στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγτων. Εκεί σπούδασε έκανε θεατρικές σπουδές τις οποίες ολοκλήρωσε το 1957 και στη συνέχεια πήγε στη Νέα Υόρκη όπου θα εργαστεί στο πλευρό του Ελία Καζάν ως βοηθός παραγωγής στο φιλμ Splendor in the Grass (βασισμένο στο ομώνυμο έργο του William Inge).

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων θα αναπτύξει φιλία με την Νάταλι Γουντ, πρωταγωνίστρια της ταινίας, η οποία θα τον ενθαρρύνει να πάει στο Χόλυγουντ και να ξεκινήσει την καριέρα του ως σεναριογράφος.

Ο Κρόουλι θα καταφέρει να εγκριθεί το σενάριό του από την παραγωγή, την τελευταία στιγμή όμως το πρότζεκτ θα ακυρωθεί. Την πρώτη αυτή ματαίωση, θα ακολουθήσουν κι άλλες. Το πιλοτικό επεισόδιο που γράφει για τηλεοπτική σειρά, στο οποίο θα πρωταγωνιστούσε η Μπέτυ Νταίβις, δεν θα έρθει ποτέ στην επιφάνεια. Στη συνέχεια γράφει σενάριο για λογαριασμό της Πάραμαουντ, γρήγορα όμως απολύεται.

Μετά από όλες αυτές τις απογοητεύσεις, ο Κρόουλι μέσω ενός κοινού γνωστού γνωρίζει τον παραγωγό Ρίτσαρντ Μπαρ ο οποίος συνεργαζόταν με τον Έντουαρντ Άλμπι και γράφει το πρώτο του θεατρικό με γκέι χαρακτήρες. Συμφωνούν να ανέβει στη σκηνή τον Ιανουάριο του 1968 και στη συνέχεια το θεατρικό θα ανέβει off-Broadway τον Απρίλιο και θα κρατήσει για εκατοντάδες παραστάσεις με μεγάλη επιτυχία. Τίτλος: The Boys in the Band. Δύο χρόνια αργότερα, το 1970 το θεατρικό θα μεταφερθεί στον κινηματογράφο, σε σκηνοθεσία Γουίλιαμ Φρίντκιν.

Το έργο επικεντρώνει στο θέμα της εσωτερικευμένης ομοφυλοφοβίας. Η πιο γνωστή ατάκα του έργου είναι η εξής: «You show me a happy homosexual, and I’ll show you a gay corpse» (δείξε μου έναν ευτυχισμένο ομοφυλόφιλο και θα σου δείξω ένα χαρούμενο πτώμα). Το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε πριν το ξέσπασμα του Στόνγουολ και τις αλλαγές που ορμητικά ακολούθησαν με την δημιουργία του κινήματος απελευθέρωσης των ομοφυλόφιλων. Από πολλούς, λόγω του πεσιμισμού και των αρνητικών εικόνων που αναδεικνύει για τους ομοφυλόφιλους, αποδοκιμάστηκε.

Ο ίδιος ο Κρόουλι παρ’ όλα αυτά υπερασπίστηκε με πάθος την δουλειά του, λέγοντας ότι το έργο γράφτηκε σε μια διαφορετική εποχή, στην προ-στόουνγουωλ και προ-έιτζ εποχή, συνεπώς δεν μπορεί να κριθεί με τέτοιου τύπου κριτήρια.

Το επόμενο θεατρικό του, θα έρθει στη σκηνή το 1970. Έχει τίτλο Remote Asylum, είναι κωμωδία και λόγω των κακών κριτικών, θα αποσυρθεί σύντομα.

Το τρίτο του θεατρικό έργο έχει τίτλο A Breeze from the Gulf, βασισμένο στις εμπειρίες του από την επαρχία του νότου. Θα λάβει αρκετά καλύτερες κριτικές, όμως δεν συνάντησε το ευρύ κοινό. Θα κρατηθεί off-Broadway μόνο για έξι εβδομάδες το 1973. Τα οικονομικά του ωστόσο αντέχουν, καθώς η επιτυχία του The Boys in the Band ακόμη τον συντηρεί.

Το 1979, η αγαπημένη του φίλη Νάταλι Γουντ και ο άντρας της Ρόμπερτ Βάγκνερ θα τον βοηθήσουν να κρατήσει την θέση του σεναριογράφου της τηλεοπτικής σειράς «Hart to Hart». Αργότερα όταν θα εγκαταλείψει την θέση του ο παραγωγός θα αναλάβει αυτός, θέση που θα παραμείνει ως το 1983.

Δεν εγκαταλείπει το θέατρο και το επόμενο βήμα θα είναι το For Reasons That Remain Unclear, το οποίο έχει θέμα τη σεξουαλική παρενόχληση ενός μαθητή από έναν καθολικό ιερέα. Αργότερα θα δηλώσει ότι το έργο αυτό βασίζεται σε προσωπικές του εμπειρίες. Το έργο αρχικά παρουσιάζεται στο Olney Theatre του Μέριλαντ και είχε προγραμματιστεί για παραστάσεις ενός χρόνου – τα σχέδια αυτά όμως εγκαταλείπονται.

Το 1996, το The Boys in the Band, επανέρχεται στην θεατρική σκηνή της Νέας Υόρκης, ενώ ο ίδιος αφήνει να διαρρεύσει ότι γράφει την συνέχεια του έργου, κάτι που δεν θα πραγματοποιηθεί πριν το 2002.

Ο τίτλος θα είναι The Men from the Boys και θα κάνει πρεμιέρα στο Σαν Φρανσίσκο. Οι κριτικοί βρίσκουν το έργο διασκεδαστικό, είναι φανερές όμως οι αλλαγές στους χαρακτήρες.

Βιβλιογραφία

Bilowit, Ira J. «Mart Crowley on ‘The Boys in the Band’: From Author’s Anguish to NYC Revival.» Back Stage 37 (June 14, 1996): 17.
Dodds, Richard. «‘The Boys’ Are Back.» Times-Picayune (New Orleans) (July 20, 1996): E1.
Harvey, Dennis. «The Men from the Boys.» Variety (November 25-December 1, 2002): 32.
Richards, David. «Bringing Back ‘The Boys’; Will N.Y. Warm to Crowley’s Play?» Washington Post (June 16, 1996): G1.
Rickard, John. «The Boys in the Band, 30 Years Later.» The Gay & Lesbian Review Worldwide 8 (March 2001): 9.
Roca, Octavio. «‘Boys’ to ‘Men’; Mart Crowley’s Latest Play Takes ‘Boys in the Band’ through the Past 30 Years.» San Francisco Chronicle (October 26, 2002): E1.

Μπορείτε να δείτε σκηνές από το «The Boys in the Band» του Κρόουλι.

 

 

Πηγή : ΠΟΛΥΧΡΩΜΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ – COLOURFUL PLANET με πληροφορίες από Glbtq.Com

——————

* Πρώτη δημοσίευση 21 Αυγούστου 2006 στο transs.gr, αναδημοσίευση από τον Πολύχρωμο Πλανήτη.

 

© T-zine.gr

Το t-zine.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ