Σαν Σήμερα 30 Αυγούστου – LGBTQI People in History


Λεονόρ Φινί
Fini, Léonor (1908-1996)

Είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί η δουλειά της αμφισεξουαλικής ζωγράφου Λεονόρ Φινί. Παρ’ ότι από πολλούς συνδέεται με τον σουρεαλισμό, είναι βαθιά προσωπική. Μας παρουσιάζει έναν μυστηριώδη και παρεμφατικό κόσμο που κυριαρχείται από τις γυναίκες.

Leonor Fini, Paris, 1937, photography by Dora Maar

Leonor Fini, Paris, 1937, photography by Dora Maar

Γεννημένη στο Μπουένος Άιρες στις 30 Αυγούστου του 1907, με ισπανικές και αργεντίνικες ρίζες, η Λεονόρ Φινί, μεγάλωσε στην Τεργέστη της Ιταλίας. Αυτοδίδακτη καλλιτέχνης, νεαρή ακόμη μελετούσε την αναγεννησιακή και μανιεριστική ζωγραφική των ευρωπαϊκών μουσείων και ανατομία στο νεκροτομείο της Τεργέστης.

Οι  επισκέψεις της στο νεκροτομείο, δεκατριών ετών μόλις, της έξαψαν το ενδιαφέρον για τη ζωή και το θάνατο, τη φθορά και την αναγέννηση. Οι αναζητήσεις της αυτές την επηρέασαν βαθιά στην τέχνη της. Στους πίνακές της παρατηρούμε συχνά κρανία και κόκαλα που σημαδεύουν το νήμα ανάμεσα στο εφήμερο και το αιώνιο.

Η ανεξαρτησία και η εμπιστοσύνη της Φινί στο ένστικτο την συνδέουν με άλλες γυναίκες καλλιτέχνιδες του σουρεαλισμού, όπως η στενή της φίλη Λεονόρα Κάριντγκτον και η Φρίντα Κάλο.

Στην ζωή και στην τέχνη της η Φινί, ανέδειξε το ιδεώδες της «αυτόνομης, απόλυτης γυναίκας», που ήταν όμορφη, αυταρχική, και την κυριαρχούσε το πάθος. Παρ’ ότι είχε πολλούς επίδοξους μνηστήρες, δεν ήθελε να παντρευτεί. Προτιμούσε να ζει μια πιο ελεύθερη ζωή, συχνά με δύο άντρες, και απαιτούσε συχνά την σεξουαλική της ελευθερία που το μενού περιελάμβανε και γυναίκες.

Όμως γι’ αυτήν ήταν ξεκάθαρη η διαφορά ανάμεσα στην εκλογή μιας λεσβιακής ζωής και στην επιθυμία να πειραματιστεί στον γυναικείο έρωτα. Σε συνέντευξή της το 1982 στην Γουίτνι Τσάντγουϊκ η Φινί παραδέχτηκε ότι είχε εμπειρίες στον ομόφυλο έρωτα, αρνήθηκε όμως να αποδεχτεί την ταυτοποίησή της με μία λεσβιακή ζωή, σημειώνοντας ότι «είμαι γυναίκα που είχε στην ζωή της την ‘γυναικεία εμπειρία’, δεν είμαι όμως λεσβία».

Ο σουρεαλισμός ήταν στην πραγματικότητα ένα κομμάτι της ζωής της. Το 1936 όταν εξέθεσε έργα της μαζί με άλλους σουρεαλιστές στο Παρίσι, και είδαν τα έργα της, τής ζήτησαν να την γνωρίσουν από κοντά και εκείνη εμφανίστηκε στο καφέ που είχαν ραντεβού, φορώντας μια στολή καρδιναλίου και εξήγησε ότι αρέσκεται στο «ανοσιούργημα» της γυναίκας που φορά αντρικά ρούχα.

Ωστόσο, οι σχέσεις της με άλλους άντρες καλλιτέχνες ήταν περισσότερο κοινωνική, παρά ουσιαστική. Ο πουριτανισμός του Αντρέ Μπρετόν και η δυσανεξία των σουρεαλιστών να αποδεχτούν την γυναικεία αυτονομία (παρ’ ότι μιλούσαν για απελευθέρωση) την έβρισκαν αντίθετη.

Η Φινί θέτει τον εαυτό της ή άλλες γυναίκες στο επίκεντρο της ζωγραφικής της ως εικόνες της γυναικείας δύναμης και αυτονομίας. Τα έργα της αγγίζουν τα θέματα της μητριαρχίας, του λεσβιασμού της ανδρογυνίας.

Η πρώτη της σόλο έκθεση ήταν στην Julian Levy Gallery το 1939 στη Νέα Υόρκη. Κατά τη διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου, έζησε στο Μόντε Κάρλο και στη Ρώμη και στη συνέχεια εργάστηκε ως εικονογράφος, σκηνογράφος και ζωγράφος με μεγάλη αναγνώριση στη Ευρώπη. Πέθανε στο Παρίσι το 1996.

André Pieyre de Mandiargues, Inconnu, Federico Veneziani, Leonor Fini, stranger, Paris, 1939

André Pieyre de Mandiargues, Inconnu, Federico Veneziani, Leonor Fini, stranger, Paris, 1939

Leonor Fini, Sergio Gajardo, and a stranger in front of Autoportrait avec Sergio et Kot , in Torre San Lorenzo, Italy, 1952

Leonor Fini, Sergio Gajardo, and a stranger in front of Autoportrait avec Sergio et Kot , in Torre San Lorenzo, Italy, 1952

Leonor Fini in her studio rue Payenne, Paris, 1952

Leonor Fini in her studio rue Payenne, Paris, 1952

Leonor Fini in her studio rue de La Vrillière, Paris, 1961, photography by Cecil Beaton

Leonor Fini in her studio rue de La Vrillière, Paris, 1961, photography by Cecil Beaton

Leonor Fini, New York, 1936, photography by Georges Platt Lynes

Leonor Fini, New York, 1936, photography by Georges Platt Lynes

Βιβλιογραφία

Chadwick, Whitney. Women Artists and the Surrealist Movement. Boston: Little, Brown, 1972.
Jelenski, Constantin. Léonor Fini. Lausanne: Clairefontaine, 1968.
Léonor Fini. Exhibition Catalogue, with an essay by Luigi Carluccio. Turin: Galatea-Galleria d’Arte Contemporanea, 1966.
Léonor Fini. Exhibition Catalogue, with an introduction by Léonor Fini. Ferrara: Galleria Civica d’Arte Moderna, 1983.

Μπορείτε να δείτε το παρακάτω βίντεο με έργα της Λεονόρ Φινί.

 

LGBT People in History

Πηγή : ΠΟΛΥΧΡΩΜΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ – COLOURFUL PLANET με πληροφορίες από Glbtq.Com

——————

* Πρώτη δημοσίευση 30 Αυγούστου 2006 στο transs.gr, αναδημοσίευση από τον Πολύχρωμο Πλανήτη.

© T-zine.gr

Το t-zine.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ