Σάββατο, 13 Μαΐου 2017 | 09:50

Μετάφραση για το T-zine.grΔημήτρης Κυριακού

Μια νέα έρευνα, για τον θάνατο ενός τρανς ειδώλου το 1992, έρχεται να φωτίσει μια ιστορικά διωκόμενη κοινότητα, στο υπέροχο έγγραφο του Ντέιβιντ Φρανς.

Ακόμα και σε διωκόμενες κοινότητες, υπάρχουν ιεραρχίες περιθωριοποίησης και «Ο θάνατος και η ζωή της Μάρσα Π. Τζόνσον» ρίχνει περισσότερο φως στο γεγονός ότι, με ευχαριστίες προς το κίνημα ΛΟΑΤ των τελευταίων δεκαετιών, η πιο εξοστρακισμένη και δαιμονοποιημένη κοινότητα εξακολουθεί να είναι τα τρανς άτομα. Με οδηγό το πάθος για δικαιοσύνη, ο σκηνοθέτης του επικού ντοκιμαντέρ «Πως να επιβιώσετε από μια μάστιγα», ο Ντέιβιντ Φρανς, αναφέρεται την έρευνα που διεξήχθη για τον άλυτο θάνατο του τρανς ειδώλου Μάρσα Π. Τζόνσον, στον πεφωτισμένο δρόμο της μέσω από τον δρόμο των διακρίσεων που εξακολουθεί να υπάρχει και σήμερα και στους δεσμούς της κοινότητας που σχεδιάστηκαν για την αντιμετώπιση της. Αποκτώντας επιπρόσθετη συναισθηματική ισχύ από την πρότερη ομορφιά της, θα πρέπει να είναι από τις πολλά υποσχόμενες ταινίες στο φετινό Φεστιβάλ Ταινιών Τριμπέκα.

Βετεράνος των ταραχών του Στόουνγουωλ και αναπόσπαστο κομμάτι της γκέι σκηνής του Γκρήνουιτς Βίλλατζ της Νέας Υόρκης, η Μάρσα Π. Τζόνσον («Η Ρόζα Πάρκς του ΛΟΑΤ κινήματος») ήταν μια φιλική, χαρούμενη τρανς, που αγαπήθηκε από όλους εκείνους, με τους οποίους ήρθε σε επαφή. Η ζωή της έσβησε απότομα και τραγικά αρχές Ιουλίου του 1992, όταν το κορμί της βρέθηκε στην προβλήτα Christopher St. του ποταμού Χάντσον, προκαλώντας δημόσια μνημεία και πορείες, όπως επίσης και οργή ως προς το γεγονός ότι το 6ο Αστυνομικό Τμήμα της Νέας Υόρκης βιάστηκε να αποφανθεί «αυτοκτονία», ούτως ώστε να αποφύγει ενδελεχή έρευνα. Η απώλεια της Τζόνσον –που έλεγε ότι το μεσαίο Π στο όνομα της εννοούσε «Μην Ανησυχείτε» (=pay no mind)- ήταν ένα ιδιαίτερα απρόσμενο συμβάν για εκείνους που ήταν δίπλα της, συμπεριλαμβανομένων του συγκατοίκου της Ράντι Γουίκερ και της συντρόφου της στον ακτιβισμό Σύλβια Ριβέρα, με την οποία ξεκίνησε την δράση της.

Η ταινία του Φρανς αποκαλύπτει αυτό το ιστορικό μέσω της σημερινής έρευνας του έργου Αντι-Βιας της ακτιβίστριας Βικτόρια Κρουζ, η οποία στην δύση της σύνταξής της, αρχίζει μια προσπάθεια να καταλάβει τι πραγματικά συνέβη στην Τζόνσον. «Κραυγάζουν από τους τάφους τους για δικαιοσύνη» αναφέρει η Κρουζ σαν επεξήγηση στο γιατί αφιέρωσε μια ολόκληρη ζωή στην αποστολή προστασίας των θυματοποιημένων. Είναι ένα κίνητρο που φανερά εμπνέει το «Ο θάνατος και η ζωή της Μάρσα Π. Τζόνσον», το οποίο, ακριβώς όπως στην πρότερη εργασία του Φρανς, είναι, ταυτόχρονα, μια γιορτή για το θάρρος που δείχνουν τόσοι πολλοί μέσα στην ΛΟΑΤ κοινότητα κόντρα στην καταστροφική καταπίεση και παραμέληση, καθώς και μια μνεία για όλους εκείνους που χάθηκαν στους αγώνες για την ισότητα και την βασική ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Το χτύπημα της Κρουζ την έφερε σε επαφή με μεγάλο αριθμό ανθρώπων που γνώριζαν την Τζόνσον πολύ καλά, που συνέλλεγαν καθ’ όλη τη διάρκεια βίντεο, φωτογραφίες, ανέκδοτα και στοιχεία. Επίσης, γρήγορα έφτασαν στο συμπέρασμα ότι η Τζόνσον –που όλοι συμφωνούν ότι δεν είναι δυνατόν να πήρε ηθελημένα τη ζωή της- έπεσε θύμα βίαιων αστυνομικών ή των «τεσσάρων οδηγών» που τους εντόπισαν να περιπολούν στην ζώνη που ασκούνταν σεξουαλική εργασία, όπου σύχναζε η Τζόνσον, ή ίσως ακόμα και η Μαφία, που έλεγχε την νεοϋορκέζικη γκέι μπαρ σκηνή και την οποία ο Γουίκερ είχε τσαντίσει προσπαθώντας να τους βγάλει έξω. Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ισχυρές απαντήσεις είναι μια ακόμα δυσάρεστη νότα σε μια εξόχως θλιβερή ιστορία. Και αποτελεί επιτομή της άσχημης μοίρας που αντιμετώπισαν τόσα πολλά ΛΟΑΤ άτομα: παρενοχλήθηκαν, περιφρονήθηκαν, κακοποιήθηκαν και μετά εκδιώχθηκαν, σαν οι ζωές τους να μην είχαν καμία σημασία εξ αρχής.

«Ο θάνατος και η ζωή της Μάρσα Π. Τζόνσον» κτυπάει ακόμα και την επικρατούσα άποψη ότι η δολοφονία, το 2016, του Ισλάν Νέτλς, του οποίου ο δολοφόνος Τζέιμς Ντίξον –ισχυριζόμενος ότι προχώρησε στην δολοφονία υπό «τυφλή μανία», μετά την ανακάλυψη ότι ο Νέτλς ήταν τρανς- δικάστηκε μόνο 12 χρόνια για την διάπραξη του εγκλήματος του. Είναι μια ανάμνηση ότι το παρόν, ανεξάρτητα από την πρόοδο του, δεν έχει αφήσει τις παρελθοντικές του συμπεριφορές και κρίσεις. Και χρησιμεύει στην νομιμοποίηση της αφοσίωσης της Κρουζ στην αναζήτηση της αλήθειας για την Τζόνσον- μια αναζήτηση που ο Φρανς απεικονίζει μέσω ενός πανέμορφου κολάζ από παλιά και νέα πραγματικά στοιχεία και βαθμολογεί με επείγουσες, διάτρητες χορδές που ενισχύουν τη δυναμική πίεση του υλικού.

Σε ένα τρομακτικό πορτραίτο των τροματικτών προβλημάτων της τρανς κοινότητας, το ντοκιμαντέρ του Φρανς βρίσκει την ελπίδα στην ανθεκτικότητα της Ριβέρα, μιας καυστικής ακτιβίστριας, που την αποφεύγανε πολλές από τις αδερφές και αδελφούς της των 70’ς, κατέληξε να ζει στους δρόμους των 90’ς πλησίον του σημείου που βρέθηκε η Johnson και, τελικά, σώθηκε –και βρήκε τη λύτρωση- μέσα από την αγάπη και την υποστήριξη των φίλων της.

Στην ιστορία της, «Ο θάνατος και η ζωή της Μάρσα Π. Τζόνσον» παρουσιάζεται ένα πορτραίτο του δύσβατου δρόμου, που τόσοι πολλοί τρανς άνθρωποι έχουν εξαναγκαστεί να ακολουθήσουν, καθώς και ένα πιθανό σχέδιο για έναν θριαμβευτικό δρόμο προς την εξέλιξη.

Tribeca Film Κριτική: ‘Ο θάνατος και η ζωή της Μάρσα Π. Τζόνσον’

Κριτική από το Tribeca Film Festival (διαγωνισμός), 22 Απριλίου 2017. Χρόνος προβολής: 105’

Παραγωγή

(Ντοκιμαντέρ) Public Square Films παρουσιάζει σε συνεργασία με τηνNinety Thousand Words, Faliro House Productions., Race Point Films.(International sales: Ro*co Films, Sausalito.)

Παραγωγοί: L.A. Teodosio, Kimberly Reed. Executive producers: Joy A. Tomchin, Alan Getz, Sara Ramirez, Stanley Tomchin, Martine Rothblatt.

Συμπαραγωγοί: Christos V. Konstantakopoulos, Ted Snowdon, Duffy Violante, Tyler H. Walk.
Εξέχοντες συμπαραγωγοί: Mike C. Manning, Terrence Meck.

Συνεργείο

Σκηνοθεσία: David France.
Σενάριο: David France, Mark Blane.
Εικονοληψία: (color, widescreen, HD): Tom Bergmann, Adam Uhl. Editor: Tyler H. Walk.
Music: Bryce Dessner.

Παίζουν

Marsha P. Johnson, Sylvia Rivera, Victoria Cruz. (Αγγλικοί διάλογοι)

© T-zine.gr με πληροφορίες από variety.com

Το t-zine.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ