Ελλάδα: Παρασκευή, 24 Μαΐου 2019 | 23:27


Συνέντευξη στη Μαρίνα Γαλανού Συνέντευξη | T-zine.gr

 

Συνέντευξη με την υποψήφια Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, κυρία Κατερίνα Νοτοπούλου.

Συνέντευξη με την υποψήφια Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, κυρία Κατερίνα Νοτοπούλου | Συνέντευξη Μαρίνα Γαλανού

Την κυρία Νοτοπούλου, συμβαίνει να τη γνωρίζω από αρκετά παλαιότερα. Πολύ πριν γίνει γνωστή στην κεντρική πολιτική σκηνή της χώρας, και πολύ πριν γίνει Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης. Την γνωρίζω από το 2014 (ίσως και λίγο νωρίτερα), όταν είχε επικοινωνήσει με το ΣΥΔ, εκπροσωπώντας τότε τον κύριο Μηταφίδη που ήταν υποψήφιος Δήμαρχος, για να μας προτείνει να υπάρξει υποψήφια τρανς γυναίκα στο ψηφοδέλτιο του κυρίου Μηταφίδη.

Αυτό πράγματι έγινε, και αν δεν κάνω λάθος, στις δημοτικές εκλογές της Θεσσαλονίκης, για πρώτη φορά στην πόλη υπήρξε υποψήφια τρανς γυναίκα. Τουλάχιστον για εμένα, δεν ήταν έκπληξη όταν η ίδια ως υποψήφια Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, έχει εντάξει ανοικτά LGBTI πρόσωπα ως υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους στο ψηφοδέλτιό της, ανάμεσα σ’ αυτά, τον Τάσο Ζαρείφη που είναι Γραμματέας Περιφέρειας του ΣΥΔ, τρανς άντρα, καθώς και τον Σταύρο Μπουφίδη, ψυχίατρο, μέλος του ΣΥΔ και υπεύθυνο για θέματα υγείας του ΣΥΔ.

Παραθέτω ένα σύντομο βιογραφικό της, πριν ξεκινήσουμε τη συνέντευξη:

«Η κυρία Κατερίνα Νοτοπούλου γεννήθηκε το 1988 και είναι το μικρότερο σε ηλικία μέλος της κυβέρνησης. Κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη -αποφοίτησε από το 17ο Λύκειο Θεσσαλονίκης- και σπούδασε Ψυχολογία στο ΑΠΘ, ενώ κατέχει μεταπτυχιακό από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας στις Ευρωπαϊκές Πολιτικές Νεολαίας. Είναι στέλεχος της νέας γενιάς του ΣΥΡΙΖΑ έχει διατελέσει επί σειρά ετών μέλος της Κεντρικής Επιτροπής και ήταν υποψήφια βουλευτής στην περιφέρεια Α’ Θεσσαλονίκης στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015. Ήταν μέλος της αυτοδιοικητικής παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ στον δήμο Θεσσαλονίκης, «Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη», και εκπρόσωπος Τύπου της παράταξης στην προεκλογική περίοδο του Μαΐου του 2014. Με συμμετοχή στα κινήματα και τις δομές αλληλεγγύης, έχει υλοποιήσει καμπάνιες και δράσεις αλληλεγγύης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Από το Νοέμβριο του 2016 ήταν προϊσταμένη του γραφείου της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, ενώ διατέλεσε Υφυπουργός Μακεδονίας και Θράκης από τον Αύγουστο του 2018 έως και τον Φεβρουάριο του 2019».

 

Πιστεύω λοιπόν ότι μπορώ να καταφέρω πολλά πράγματα και από τη θέση της δημάρχου Θεσσαλονίκης. Φυσικά όχι μόνη μου. Φυσικά μαζί με όλους και όλες που βρίσκονται στο χώρο της αυτοδιοίκησης για να προσφέρουν στην υπόθεση του κοινού καλού, του δημόσιου συμφέροντος, μαζί με όλους και όλες που θέλουν να δουλέψουν για τις ανάγκες των πολλών.

 

Μ.Γ.:   Κυρία Νοτοπούλου, αφού σας ευχηθώ καλή επιτυχία, σας καλωσορίζω στο t-zine και ξεκινώ με μία εισαγωγική ερώτηση: πώς αποφασίσατε να είστε υποψήφια Δήμαρχος στη Θεσσαλονίκη. Και πριν κλείσω αυτήν την πρώτη ερώτηση να συμπληρώσω ότι πολλά άτομα υποστηρίζουν ότι στις εκλογές για την αυτοδιοίκηση δεν είναι το βέλτιστο να εμπλέκονται πρόσωπα προερχόμενα από πολιτικά κόμματα, αλλά προσωπικότητες που μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της αυτοδιοίκησης. Ασφαλώς δεν το ρωτώ αυτό αποκλειστικά για εσάς, τίθεται για τα περισσότερα πρόσωπα που λαμβάνουν μέρος στις αυτοδιοικητικές εκλογές, απλά τυγχάνει να μιλώ μαζί σας. Θα ήθελα να τοποθετηθείτε, όμως.

K.N.:   Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη που γεννήθηκα, που μεγάλωσα, η πόλη που ζω. Είναι η πόλη μου και το ενδιαφέρον μου για την αυτοδιοίκηση της δεν είναι κάτι το καινούργιο. Τόσο από τη θέση που είχα στο γραφείο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, όσο και στο διάστημα που ήμουν υφυπουργός Εσωτερικών για τη Μακεδονία και τη Θράκη κατάλαβα ότι υπάρχει η δυνατότητα να προχωρήσουμε γρήγορα και να δώσουμε λύσεις σε θέματα και προβλήματα που απασχολούσαν την πόλη μας για δεκαετίες. Χρειάστηκε πολλή δουλειά, πολλή διάθεση για συνεργασία με ανθρώπους με διαφορετική πολιτική ταυτότητα από τη δική μου, πολλή υπομονή, αλλά καταφέραμε πολλά πράγματα. Πιστεύω λοιπόν ότι μπορώ να καταφέρω πολλά πράγματα και από τη θέση της δημάρχου Θεσσαλονίκης. Φυσικά όχι μόνη μου. Φυσικά μαζί με όλους και όλες που βρίσκονται στο χώρο της αυτοδιοίκησης για να προσφέρουν στην υπόθεση του κοινού καλού, του δημόσιου συμφέροντος, μαζί με όλους και όλες που θέλουν να δουλέψουν για τις ανάγκες των πολλών.

Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτηση σας, η απάντηση βρίσκεται στο ψηφοδέλτιο μας, στο ψηφοδέλτιο της «Θεσσαλονίκη Μαζί», αλλά και στη στελέχωση της παράταξης μας. Πολλοί και πολλές, άνδρες και γυναίκες με αρκετά διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες και διαδρομές. Συζητήσαμε και συμφωνήσαμε να βάλουμε μπροστά αυτά που μας ενώνουν, την αποφασιστικότητα μας να μην επιστρέψουμε η πόλη μας να επιστρέψει στο παρελθόν, την αποφασιστικότητα μας να δουλέψουμε με όλες τις δυνάμεις μας ώστε η πόλη μας να προχωρήσει. Προφανώς μιλάμε για μία προοδευτική συμμαχία και μέσα στο δημοτικό συμβούλιο εννοείται ότι θα συνεργαστούμε και με άλλες προοδευτικές δυνάμεις.

Από εκεί και πέρα, αυτή η άποψη, δηλαδή να μείνουν μακριά από την αυτοδιοίκηση οι πολιτικοί και τα πολιτικά κόμματα, πρέπει να σας πω ότι δεν την συναντάς σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ίσως και καμία άλλη χώρα με την ένταση που γίνεται αυτή η συζήτηση στην Ελλάδα. Προφανώς υπάρχουν προβλήματα στη σχέση αυτοδιοίκησης και πολιτικών κομμάτων, αλλά προβλήματα υπάρχουν και σε ιστορίες… ανεξαρτησίας όπως στις περιπτώσεις του κ. Μώραλη και του κ. Μπέου, για να δώσω δύο παραδείγματα.

 

Αυτό που είναι σημαντικό σήμερα είναι να υπερασπιστούμε την προοδευτική συνέχεια στη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, να μην κλείσει δηλαδή ο κύκλος της διοίκησης Μπουτάρη με ένα τρόπο που θα στερήσει ευκαιρίες και προοπτικές για την πόλη μας. Γι’ αυτό και η δική μου υποψηφιότητα, το ψηφοδέλτιο της «Θεσσαλονίκη Μαζί» είναι η μόνη προοδευτική και νικηφόρα επιλογή και για τον πρώτο και για τον δεύτερο γύρο των εκλογών.

 

Μ.Γ.:   Ποια είναι τα θέματα που θεωρείτε τα μεγαλύτερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης και που εσείς θα θέλατε να αφήσετε τη σφραγίδα σας, εφόσον εκλεγείτε στο αξίωμα, και πώς αποτιμάτε την πορεία της προηγούμενης διοίκησης του Δήμου, από τον απερχόμενο Δήμαρχο, κύριο Μπουτάρη.

K.N.:   Να αρχίσουμε αυτό το δεύτερο. Με την εκλογή του ο Γιάννης Μπουτάρης το 2010 βοήθησε την πόλη να «αποδράσει» από ένα καθεστώς 25 ετών όπου η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης ήταν στα χέρια της συντηρητικής παράταξης από το 1985. Αυτή η κίνηση ήταν και παραμένει πολύ σημαντική γι’ αυτό και σήμερα σας λέω ότι δεν μπορεί να είναι επιλογή για την πόλη μας η επιστροφή σε εκείνα τα χρόνια που μπορώ να σας πω ότι ελάχιστοι στη Θεσσαλονίκη τα νοσταλγούν. Σε αυτά τα περίπου δέκα χρόνια της διοίκησης Μπουτάρης υπήρξαν επιτυχίες, έγιναν βήματα μπροστά, η πόλη άλλαξε σε σημαντικό βαθμό. Όμως τα πράγματα, είναι γνωστό, ότι δεν αλλάζουν πάντα στον χρόνο και στον βαθμό που θέλουμε. Αυτό που είναι σημαντικό σήμερα είναι να υπερασπιστούμε την προοδευτική συνέχεια στη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, να μην κλείσει δηλαδή ο κύκλος της διοίκησης Μπουτάρη με ένα τρόπο που θα στερήσει ευκαιρίες και προοπτικές για την πόλη μας. Γι’ αυτό και η δική μου υποψηφιότητα, το ψηφοδέλτιο της «Θεσσαλονίκη Μαζί» είναι η μόνη προοδευτική και νικηφόρα επιλογή και για τον πρώτο και για τον δεύτερο γύρο των εκλογών.

Σε ότι αφορά το πρώτο θα ήθελα να σας πω τι θέλω και όχι τόσο να απαριθμήσω προβλήματα, που είναι λίγο πολύ κοινά σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Θέλω η Θεσσαλονίκη να γίνει μία λειτουργική πόλη, χωρίς γραφειοκρατία και εμπόδια στην κίνηση της προς τα μπροστά. Μία πόλη αλληλέγγυα, νέα πατρίδα για τους ανθρώπους που ξεριζώθηκαν από πολέμους. Μία πόλη φιλική προς όλους και όλες, προς τους ανθρώπους που αντιμετωπίσουν κινητικά προβλήματα, που δεν βλέπουν, που δεν ακούν καλά. Μία πόλη με πολύ περισσότερο δημόσιο χώρο σε σχέση με σήμερα. Θέλω η Θεσσαλονίκη να είναι μία καθαρή πόλη, που μέσα σε δύο χρόνια να έχει τα υψηλότερα ποσοστά ανακύκλωσης και κομποστοποίησης αστικών απορριμμάτων στην Ελλάδα. Θέλω στο τέλος της τετραετίας να έχουν ολοκληρωθεί πάρα πολλά μεσαία και μικρά έργα αστικής αναβάθμισης των γειτονιών της πόλης που έμειναν παραμελημένες από τις προηγούμενες διοικήσεις του δήμου. Θέλω η Θεσσαλονίκη να είναι μία πόλη της νεολαίας, της δημιουργίας, του πολιτισμού, των φεστιβάλ, της Κοινωνικής και Συνεταιριστικής Οικονομίας. Όσοι/όσες συμφωνούμε με αυτά πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις και να κερδίσουμε αυτή τη μάχη!

 

Τα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τα LGBTQI δικαιώματα είναι ιδιαίτερα ψηλά στην ατζέντα μας. Η στήριξη ευάλωτων ομάδων βρίσκεται στην καρδιά της φιλοσοφίας του συνδυασμού μας, αποτελώντας πυρηνικό μέρος της ταυτότητας μας, Σκοπός μας είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη μιας εξωστρεφούς κοινωνικής πολιτικής συμπερίληψης όλων των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων του δήμου Θεσσαλονίκης που χρήζουν ανάγκη προστασίας.

 

Μ.Γ.:   Πώς ιεραρχείτε στην ατζέντα σας τα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και ιδιαίτερα τα LGBTI δικαιώματα, και πόσο σας απασχολεί η ένταση ενός μισαλλόδοξου κλίματος που δείχνει να μεγαλώνει στη Θεσσαλονίκη.

>K.N.:   Τα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τα LGBTQI δικαιώματα είναι ιδιαίτερα ψηλά στην ατζέντα μας. Η στήριξη ευάλωτων ομάδων βρίσκεται στην καρδιά της φιλοσοφίας του συνδυασμού μας, αποτελώντας μέρος του πυρήνα της ταυτότητας μας, Σκοπός μας είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη μιας εξωστρεφούς κοινωνικής πολιτικής συμπερίληψης όλων των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων του δήμου Θεσσαλονίκης που χρήζουν ανάγκη προστασίας.

Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε προτείνει την δημιουργία μουσείου – κέντρου διαλόγου για θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Στον ίδιο χώρο θα μπορούσαν να στεγαστούν οι LGBTQI συλλογικότητες που δεν έχουν χρηματοδοτήσεις και δύσκολα επιβιώνουν. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε λύση για τη φιλοξενία των νεαρών LGBTQI ατόμων που τα διώχνουν οι γονείς από το σπίτι τους. Η ένταση ενός μισαλλόδοξου κλίματος που δείχνει να μεγαλώνει στη Θεσσαλονίκη μάς απασχολεί. Ο συνδυασμός μας αποτελείται από δημοκρατικούς, προοδευτικούς πολίτες και νομίζω ότι η καλλιέργεια μορφών αλληλεγγύης και ενσυναίσθησης στους δημότες, η ανάδειξη του προοδευτικού πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της πόλης θα δημιουργήσουν το ανάχωμα στη μισαλλοδοξία και τον σκοταδισμό και δεν θα επιτρέψουν την πόλη να γυρίσει προς τα πίσω.

 

Ωφέλιμο θα είναι να γίνει κάτι παρόμοιο σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης έτσι ώστε όταν παρέχουμε υπηρεσίες στους δημότες να απαγορεύεται κάθε διάκριση ιδίως λόγω φύλου ή χαρακτηριστικών φύλου, φυλής, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου κ.λ.π. Για να ενισχύσουμε την αρχή της ίσης μεταχείρισης έχουμε στόχο την επιμόρφωση των υπαλλήλων του δήμου για την επαφή και επικοινωνία τους με τους δημότες, ειδικά με αυτούς που με τα χαρακτηριστικά τους δεν είναι εξοικειωμένοι οι δημοτικοί υπάλληλοι, π.χ οι τρανς άνθρωποι.

 

Μ.Γ.:   Δεν ξέρω εάν το γνωρίζετε, το ΣΥΔ, είναι η μοναδική οργάνωση που ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών, εξέδωσε ένα αναλυτικό δελτίο τύπου, με προτάσεις του για την τοπική αυτοδιοίκηση με στόχευση την ίση μεταχείριση των LGBTI ανθρώπων στις τοπικές κοινωνίες. Θα ήθελα να σας κάνω μια σειρά ερωτήσεων πιάνοντάς τα ένα-ένα. Το πρώτο αφορά, την πρωτοβουλία που πήρε στο πεδίο της Περιφέρειας, η Περιφερειάρχης κυρία Δούρου, όταν το 2016, για πρώτη φορά εισήγαγε Χάρτα Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων των Πολιτών, που συμπεριλαμβάνει διάταξη για την ίση μεταχείριση των πολιτών, ανάμεσα στα υπόλοιπα και για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου. Και εδώ να σημειώσω, πριν μου απαντήσετε, ότι τούτο είναι απαραίτητο, καθώς σύμφωνα με το Άρθρο 8 του ν. 4443/2016, η αρχή της ίσης μεταχείρισης δεν συμπεριλαμβάνει τις αρχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

K.N.:   Φυσικά, το γνωρίζω και το έχω μελετήσει. Ωφέλιμο θα είναι να γίνει κάτι παρόμοιο σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης έτσι ώστε όταν παρέχουμε υπηρεσίες στους δημότες να απαγορεύεται κάθε διάκριση ιδίως λόγω φύλου ή χαρακτηριστικών φύλου, φυλής, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου κ.λ.π. Για να ενισχύσουμε την αρχή της ίσης μεταχείρισης έχουμε στόχο την επιμόρφωση των υπαλλήλων του δήμου για την επαφή και επικοινωνία τους με τους δημότες, ειδικά με αυτούς που με τα χαρακτηριστικά τους δεν είναι εξοικειωμένοι οι δημοτικοί υπάλληλοι, π.χ οι τρανς άνθρωποι.

 

Γνωρίζω τις θέσεις του σωματείου σας για γρήγορες εξωδικαστικές και αυτός είναι και ο δικός μας στόχος, η γρήγορη εξυπηρέτηση του δημότη. Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης ήδη μερικώς απάντησα, όχι απλά ενημέρωση του προσωπικού για τις διατάξεις του νόμου χωρίς να παραβιάζει την ιδιωτική ζωή τους άλλα και επιμόρφωση και ευαισθητοποίηση.

 

Μ.Γ.:   Μία δεύτερη ερώτηση, θεμελιώδης για τα τρανς πρόσωπα, είναι η ορθή εφαρμογή του Ν. 4491/2017 για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου. Σε αυτήν την κατεύθυνση και σε συνάφεια με το Άρθρο 6 (Μυστικότητα) του ν. 4491/2017 το ΣΥΔ προτείνει: α) Η πρόβλεψη ειδικού χώρου κεκλεισμένων των θυρών για τη Ληξιαρχική μεταβολή των εγγράφων, ώστε να ενισχυθεί η μυστικότητα της διαδικασίας στις ληξιαρχικές μεταβολές για τα τρανς πρόσωπα, και, β) Η ενημέρωση του προσωπικού για τις διατάξεις του νόμου, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσουν ανά πάσα στιγμή δίχως καθυστέρηση και με σεβασμό στα τρανς πρόσωπα τις διατάξεις του νόμου, χωρίς να παραβιάζεται η ιδιωτική ζωή. Ποια είναι η θέση σας;

K.N.:   Προς το παρόν οι μεταβολές στο Δημοτολόγιο αποτελούν αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών (Αποκεντρωμένη Αυτοδιοίκηση), ίσως θα είναι ωφέλιμο η Πολιτεία στο μέλλον να νομοθετήσει ώστε να θέσει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των Δήμων το θέμα των μεταβολών απεμπλέκοντας την Αποκεντρωμένη Αυτοδιοίκηση από τη διαδικασία, ώστε η διαδικασία να γίνει λιγότερο χρονοβόρα και γραφειοκρατική. Η αναγνώριση της ταυτότητας φύλου σε τοπικό επίπεδο Δήμου και η αποστολή σχετική εγκύκλιου προς όλες τις υπηρεσίες για τον σεβασμό της ταυτότητας φύλου των τρανς ιδιαίτερα όσον αφορά τις ευαίσθητες υπηρεσίες Ληξιαρχείων, Δημοτολογίου και Μητρώων.

Γνωρίζω τις θέσεις του σωματείου σας για γρήγορες εξωδικαστικές και αυτός είναι και ο δικός μας στόχος, η γρήγορη εξυπηρέτηση του δημότη. Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης ήδη μερικώς απάντησα, όχι απλά ενημέρωση του προσωπικού για τις διατάξεις του νόμου χωρίς να παραβιάζει την ιδιωτική ζωή τους άλλα και επιμόρφωση και ευαισθητοποίηση.

Μ.Γ.:   Σύμφωνα, επίσης, με τον ν. 3852/2010 για τον «Καλλικράτη», στο Άρθρο 97, εδάφιο η’, καταρτίζεται υπηρεσιακή μονάδα των Καλλικρατικών Δήμων με αρμοδιότητα κοινωνικής πολιτικής και ισότητας των φύλων. Υπό το πρίσμα, λοιπόν των νομοθεσιών για την ίση μεταχείριση, οι πολιτικές για την ισότητα των φύλων, το ΣΥΔ προτείνει αυτά να έχουν αντίκρισμα και στην ίση μεταχείριση για λόγους ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρει η πρόταση του ΣΥΔ, αποτελεί ενδεικνυόμενο μέτρο η λειτουργία Γραφείων Ισότητας με ουσιαστικές αρμοδιότητες και για λόγους ταυτότητας φύλου, που θα ασχολείται συστηματικά με την απάλειψη των προκαταλήψεων και την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης και για λόγους ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου στους Δήμους. Στην κατεύθυνση αυτή, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το Άρθρο 76 του «Καλλικρατικού» νόμου όπου στην παρ. 1, εδ. η’ καταρτίζεται η Επιτροπή Διαβούλευσης στην οποία προτείνεται να συμμετέχουν φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, και εν προκειμένω προτείνουμε την συμμετοχή LGBTI οργανώσεων που θα εμπλουτίσουν σε ιδέες για την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης για λόγους ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου. Πώς τοποθετήστε απέναντι σ’ αυτήν την πρόταση.

K.N.:   Θεωρώ ότι είναι ενδεικνυόμενο το μέτρο για την λειτουργία Γραφείων Ισότητας όλων των φύλων, με ουσιαστικές αρμοδιότητες που θα ασχολείται συστηματικά με την απάλειψη των προκαταλήψεων και την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης και για λόγους ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου στους Δήμους .

Μ.Γ.:   Ακόμη, το ΣΥΔ προτείνει: ανάληψη θετικών πρωτοβουλιών για την άρση του αποκλεισμού στον χώρο της εργασίας μέσω προγραμμάτων για την απασχόληση σε Δημοτικό, ιδιαίτερα μέσω της Διεύθυνσης Δια Βίου Μάθησης, προγράμματα για την επαγγελματική κατάρτιση, κάλυψη ιατροφαρμακευτικών αναγκών τρανς ανθρώπων μέσω των Δημοτικών Ιατρείων, και στήριξη αποκλεισμένων τρανς ανθρώπων μέσω τοπικών δομών αλληλεγγύης, ανάληψη πρωτοβουλιών κατά των διακρίσεων μέσω εθελοντικών δράσεων σε τοπικό επίπεδο. Διενέργεια σεμιναρίων σε συνεργασία με LGBTI οργανώσεις για τον σεβασμό του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας και των χαρακτηριστικών φύλου. Θα ήθελα κάποιες απαντήσεις σας επ’ αυτών.

K.N.:   Στην εκδήλωση του σωματείου σας για την διεθνή ημέρα τρανς μνήμης αναφέρθηκα στις πρωτοβουλίες μας για την άρση του αποκλεισμού των τρανς στον χώρο της εργασίας μέσω προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης. Θέλουμε να προσεγγίσουμε κατοίκους μη καταγεγραμμένους που δουλεύουν και ζουν χωρίς ασφάλιση και ένταξη στην κοινωνία και αυτό αφορά και τα τρανς πρόσωπα. Επιθυμούμε να εντοπίσουμε τους ανέργους cis και τρανς, να τους βοηθήσουμε στην εύρεση εργασίας και να ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή τους στις εθελοντικές δράσεις της κοινότητας ώστε να νιώθουν χρήσιμοι και ενταγμένοι στο κοινωνικό ιστό. Η κάλυψη ιατροφαρμακευτικών αναγκών τρανς ανθρώπων μέσω των Δημοτικών Ιατρείων, και στήριξη αποκλεισμένων τρανς ανθρώπων όπως και άλλων ευάλωτων ομάδων μέσω τοπικών δομών αλληλεγγύης συμπεριλαμβάνονται στους στόχους μας όπως και η υποστήριξη και συνεργασία με LGBTQI οργανώσεις για τον σεβασμό του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας και των χαρακτηριστικών φύλου. Συνεχίζουμε να στηρίζουμε το ετήσιο Thessaloniki Pride με όρους αποδεκτούς από τους διοργανωτές του όπως και διευρυμένα το ετήσιο «Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης LGBTQI ταινιών».

 

Νομίζω ότι χρειάζεται να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και των οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Πιστεύω ότι χρειάζεται ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που δεν θα εξισώνει τη σεξουαλική εργασία με το τραφικινγκ, θα βοηθούσε ώστε να προστατεύονται τα δικαιώματα των εργαζομένων στο σεξ και στην καταπολέμηση του τραφικινγκ που είναι μία μορφή οργανωμένου εγκλήματος.

 

Μ.Γ.:   Ακόμη, για το θέμα της εργασίας στο σεξ, παρ’ ότι η μόνη αρμοδιότητα που έχουν οι αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι η εφαρμογή ενός άθλιου νόμου (ν. 2734/99), θεωρούμε ότι πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι παρατηρήσεις του καθηγητή Αλιβιζάτου σε σχετική του γνωμοδότηση που αφορά το εντελώς παράλογο μέτρο να είναι οι οίκοι ανοχής σε απόσταση 200 μέτρων από μία σειρά χώρους, όσο και οι προτάσεις προς την πολιτεία του Συμπαραστάτη του δήμου Αθηναίων. Κυρίως -τουλάχιστον μέχρι να εξορθολογιστεί το πλαίσιο για την εργασία στο σεξ- πρέπει να γίνονται πάντα σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα των εργαζομένων του σεξ και κυρίως να αποθαρρύνονται οι μαζικές επιχειρήσεις της αστυνομίας που στιγματίζουν και εξαθλιώνουν επιπλέον τα πρόσωπα που εργάζονται στο σεξ. Συμπληρωματικά με αυτό, θα ήθελα και την άποψή σας για τη θέση της Γενικής Γραμματείας Ισότητας, επί του θέματος της εργασίας στο σεξ, που παρ’ όλες τις διαμαρτυρίες οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων, χωρίς να διαβουλευτεί καθόλου μαζί τους, συνέστησε μία ομάδα έργου που κατέληξε σε ένα προαποφασισμένο αποτέλεσμα χωρίς τη συμμετοχή κανενός εκπροσώπου οργάνωσης και που εν τέλει στιγματίζει τα πρόσωπα που ασκούν εργασία στο σεξ και ταυτίζει το τράφικινγ με την εργασία στο σεξ. Και σας το ρωτώ αυτό, διότι όπως γνωρίζετε είναι μεγάλο το ποσοστό των τρανς γυναικών που ασκούν εργασία στο σεξ, καθώς είναι αποκλεισμένες από το χώρο της εργασίας και επομένως είναι θέμα που μας αφορά ιδιαίτερα.

K.N.:   Οι κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες από το 1999 έχουν αλλάξει όπως και η χωροταξία της πόλης. Η τροποποίηση του νόμου είναι θέμα της κεντρικής κυβέρνησης, παρόλο που ο νόμος 2734/99 είναι αναχρονιστικός και δημιουργεί προβλήματα εμείς ως τοπική αυτοδιοίκηση οφείλουμε να εφαρμόζουμε τους νόμους. Νομίζω ότι χρειάζεται να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και των οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Πιστεύω ότι χρειάζεται ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που δεν θα εξισώνει τη σεξουαλική εργασία με το τραφικινγκ, θα βοηθούσε ώστε να προστατεύονται τα δικαιώματα των εργαζομένων στο σεξ και στην καταπολέμηση του τραφικινγκ που είναι μία μορφή οργανωμένου εγκλήματος.

 

Στη Θεσσαλονίκη πρόσφατα δημιουργήθηκε Παρατηρητήριο κατά του ρατσισμού και του φασισμού με το οποίο θα φροντίσουμε να έχουμε άμεση συνεργασία ώστε να αντιμετωπίσουμε την ξενοφοβία, τον αντισημιτισμό, την ισλαμοφοβία, την ομοφοβία, και τρανσφοβία και όλες τις διακρίσεις που βασίζονται στη σωματική διάπλαση, νοητική στέρηση, τον εθνικισμό και την θρησκευτική μισαλλοδοξία.

 

Μ.Γ.:   Κλείνω τις ερωτήσεις μου με την τελευταία πρότασή μας που αφορά τη δημιουργία παρατηρητηρίου κατά του ρατσισμού σε τοπικό επίπεδο (και στη Θεσσαλονίκη ιδιαίτερα νομίζω ότι είναι απαραίτητο καθώς το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν αυξηθεί οι μισαλλόδοξες πρακτικές –θυμίζω ότι έφτασαν στον προπηλακισμό του Δημάρχου, κυρίου Μπουτάρη), που θα καταγράφει περιστατικά ρατσιστικής βίας και διακρίσεων, καθώς και παραχώρηση χώρου που θα χρησιμεύσει ως έδρα LGBTI οργανώσεων ή εναλλακτικά απαλλαγή τους από τα δημοτικά τέλη.

K.N.:   Ως έδρα των LGBTI οργανώσεων θα μπορούσε να είναι το μουσείο- κέντρο διαλόγου ερωτικού προσανατολισμού και ταυτοτήτων φύλου. Στη Θεσσαλονίκη πρόσφατα δημιουργήθηκε Παρατηρητήριο κατά του ρατσισμού και του φασισμού με το οποίο θα φροντίσουμε να έχουμε άμεση συνεργασία ώστε να αντιμετωπίσουμε την ξενοφοβία, τον αντισημιτισμό, την ισλαμοφοβία, την ομοφοβία, και τρανσφοβία και όλες τις διακρίσεις που βασίζονται στη σωματική διάπλαση, νοητική στέρηση, τον εθνικισμό και την θρησκευτική μισαλλοδοξία.

Μ.Γ.:   Κυρία Νοτοπούλου, σας ευχαριστώ θερμά γι’ αυτήν τη συνέντευξη, και σας εύχομαι ξανά καλή επιτυχία!

 

 

 

 

 

 

© T-zine.gr 2018 | Για τις τελευταίες LGBTI ειδήσεις να επισκέπτεστε το T-zine.gr καθημερινά. Μπορείτε επίσης να γίνετε μέλος στη σελίδα μας στο Facebook και στο Twitter

 
© T-zine.gr