Herman Melville

1 Αυγούστου: Χέρμαν Μελβίλ


Σαν Σήμερα 1 Αυγούστου – LGBTQI People in History


 

Update: 1 Αυγούστου 2020
 

 

T-zine.gr

Χέρμαν Μελβίλ

Herman Melville

Ο Χέρμαν Μελβίλ υπήρξε από τους πιο σημαντικούς Αμερικανούς λογοτέχνες του 19ου αιώνα του οποίου η ομοφυλοφιλία απεικονίστηκε και στα γραπτά του.

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη την 1η Αυγούστου του 1819. Η οικογένειά του υπήρξε εύπορη και αριστοκρατική. Το 1830, η χρεοκοπία του πατέρα του που τον οδήγησε τελικά στην τρέλα, έφερε ριζοσπαστικές αλλαγές την ζωή του νέου άντρα. Η αίσθηση του αριστοκρατικού παρελθόντος, ενός κρυφού μυστικού και η απώλεια του κοινωνικού στάτους θα ήταν κάτι που θα τον ακολουθούσε στην υπόλοιπη ζωή του.

Έτσι ο Χέρμαν Μελβίλ αναγκάστηκε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα μιας περιορισμένης ζωής και τελικά κατέφυγε στην καριέρα του ναυτικού. Έτσι το 1939 μετά την χρεοκοπία και του αδερφού του θα μπαρκάρει στο Λίβερπουλ ως καμαρότος (τις εμπειρίες του θα τις καταγράψει στο μυθιστόρημά του Redburn – 1849.

Μετά από την επιστροφή του σε ταξίδι που έκανε δυτικά, θα ταξιδέψει στις νότιες θάλασσες και θα επιστρέψει μέσω Ταϊτής και Χαβάης (οι εμπειρίες του καταγράφονται στο Typee – 1846). Ο Μελβίλ θα παντρευτεί το 1847 και θα ζήσει στην Νέα Υόρκη μέχρι το 1850 όταν θα φύγει για το Πίτσιφηλντ και εκεί θα γράψει το Μόμπυ Ντικ (1851).

Παρ’ ότι ο Μόμπυ Ντικ ήταν το μυθιστόρημα που τον έκανε γνωστό παγκοσμίως, ο Μελβίλ είχε επίσης γράψει και ταξιδιωτικά μυθιστορήματα με πιο γνωστό το Typee and Omoo (1847).

Ένα από τα κύρια θέματα του Typee ήταν ο ρατσισμός και οι επιπτώσεις της αποικιοκρατίας. Ο Μελβίλ επίσης εμπνεύστηκε από την παράδοση και τα εξωτικά νησιά του Νοτίου Ειρηνικού περιγράφοντάς τα ως μία πρωτόγονη ουτοπία και έναν ερωτικό παράδεισο και επικέντρωσε στις ερωτικές σχέσεις του ιδίου φύλου.

Ο Μελβίλ φαντάζεται τον εαυτό του ως τον πρώτο επισκέπτη σε έναν άγνωστο παράδεισο που θαυμάζει τα γυμνά αντρικά σώματα των Πολυνησίων με τα τατουάζ, ενώ σε άλλες στιγμές φέρνει στο νου το Ελληνικό ιδεώδες για το αντρικό κορμί. Βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κουλτούρες, αυτήν που ανακαλύπτει και την δυτική, ενώ υπάρχουν στιγμές που το αντρικό και το γυναικείο εμπλέκονται σε αντρο-γυνικό σύμπαν.

Ένα άλλο σπουδαίο έργο του, το Redburn σκιαγραφεί αυτοβιογραφικά του στοιχεία συμπεριλαμβανομένου του ταξιδιού του από το Λίβερπουλ, δέκα χρόνια νωρίτερα.

Όπως ο σύγχρονός του Γουόλτ Γουίτμαν, βλέπει την αντρική φιλία ως μία «κοινωνική προοπτική» που συνδέεται με την «δημοκρατική αποστολή» των Ηνωμένων Πολιτειών. Η ματιά όμως του Μελβίλ είναι πιο σκοτεινή απ’ του Γουίτμαν αντιδιαστέλλοντας τον κοινωνικό ρατσισμό με την σεξουαλική αρμονία.

Για τον Μελβίλ η δημοκρατική προοπτική είναι μια απειλή όχι μόνο για τις κρατούσες εξουσιαστικές αρχές, περισσότερο είναι απειλή για την διατήρηση της πατριαρχικής ισχύουσας ιεραρχίας.

Παρ’ ότι είχε ξεχαστεί προς το τέλος της ζωής του, οι γνωριμίες του με αρκετούς γκέι συγγραφείς τη δεκαετία του ’20 όπως με τους E. M. Forster, Hart Crane και William Plomer, τον αναζωογόνησαν.

Το γεγονός ότι ο Μελβίλ υπήρξε σύζυγος και πατέρας καθυστέρησε αναμφίβολα την αναγνώριση της ομοφυλοφιλίας του, σήμερα όμως πλέον οι κριτικοί και ιστορικοί λογοτεχνίας δεν διστάζουν να μιλούν με σιγουριά γι’ αυτό.

Βιβλιογραφία

– Arvin, Newton. Herman Melville. A Critical Biography. New York: Sloane, 1950.

– Chase, Richard. Herman Melville. A Critical Study. New York: Macmillan, 1949.

– Creech, James. Closet Writing/Gay Reading. The Case of Melville’s Pierre. Chicago: University of Chicago Press, 1993.

– Martin, Robert K. Hero, Stranger, and Captain. Male Friendship, Social Critique, and Literary Form in the Sea Novels of Herman Melville. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1986.

– Miller, Edwin Haviland. Melville. New York: Braziller, 1975.

– Rogin, Michael. Subversive Genealogy. The Politics and Art of Herman Melville. New York: Knopf, 1983.

– Sedgwick, Eve Kosofsky. Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press, 1990.

© T-zine.gr με πληροφορίες από Πολύχρωμο Πλανήτη και Glbtq.Com

——————

* Πρώτη δημοσίευση 1 Αυγούστου 2007 στο transs.gr, αναδημοσίευση από τον Πολύχρωμο Πλανήτη.