2 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: Άνν Γουίτνι


Σαν Σήμερα 2 Σεπτεμβρίου – LGBTQI People in History


Άνν Γουίτνι
Anne Whitney
(September 2, 1821 – January 23, 1915)

Προερχόμενη από μία ευκατάστατη, φιλελεύθερη Ουνιταριστική οικογένεια της Βοστόνης η γλύπτρια Άνν Γουίτνι εκτός από σημαντική καλλιτέχνης, υπήρξε πολιτικά ενεργή στην υποστήριξη της κατάργησης της δουλείας και της χειραφέτησης των γυναικών. Η επιλογή των αντικειμένων δράσης (κατάργηση δουλείας, φεμινισμός, δικαιώματα των μαύρων), επηρέασαν τα κοινωνικά και πολιτικά της πιστεύω.

Ως γυναίκα καλλιτέχνης σε έναν τομέα όπου κυριαρχούσαν οι άντρες, Γουίτνι γνώρισε από εμπειρία τί σημαίνει ανισότητα. Το 1875, έχοντας ήδη δουλέψει ως γλύπτρια για είκοσι χρόνια πήρε μέρος στον εθνικό διαγωνισμό γλυπτικής του Τσαρλς Σάμερ. Κέρδισε το πρώτο βραβείο, της αρνήθηκαν όμως εργασία όταν κατάλαβαν ότι η νικήτρια ήταν γυναίκα.

Η Άνν Γουίτνι γεννήθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1821 στη Βοστόνη και τις πρώτες της γνώσεις τις πήρε σε ένα μικρό σχολείο στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης από το 1846 έως το 1848. Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων έγραφε ποίηση που δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά Harper’s και Atlantic Monthly. Μέσω αυτών των περιοδικών έγινε γνωστή και τα ποιήματά της εκδόθηκαν σε συλλογή το 1859.

Ήταν η εποχή που άρχισε να ασχολείται με την γλυπτική. Το πρώτο της γλυπτό ήταν το Laura Brown (1859 – National Museum of American Art, Smithsonian Institution). Επίσης φιλοτέχνησε γλυπτά μελών της οικογενείας της και της ζωγράφου, με την οποία λέγεται ότι η Γουίτνι είχε σχέση όταν είχε βρεθεί στην Βοστόνη.

Το 1862 θα εργαστεί σε στούντιο κοντά σε αυτό του γλύπτη William Rimmer. Είναι η περίοδος που θα κατασκευάσει το πρώτο αντρικό γυμνό γλυπτό που έγινε από γυναίκα, το The Lotus Eater (Newark Museum), ενώ θα ακολουθήσει το Lady Godiva (ιδιωτική συλλογή).

Κατά τη διάρκεια παραμονής της στη Βοστόνη συγχρωτίζεται με άλλες γυναίκες γλύπτριες, όπως η Harrier Hosmer (1820-1908), και η Mary Edmonia Lewis (1844-1909).

Όπως η Harrier Hosmer και η Lewis έκαναν πριν από αυτή, η Γουίτνι, πήγε στη Ρώμη ώστε να γνωρίσει περισσότερα για την τέχνη της και να διευρύνει τους ορίζοντές της. Στη Ρώμη θα κατασκευάσει το γλυπτό Roma (1869), που απεικονίζει μία γηραιά χωρική, που ο ποδόγυρός της περιείχε γνωστά ιταλικά έργα τέχνης. Οι ιταλικές αρχές απαγόρευσαν τη δημόσια έκθεσή του και εκείνη έπρεπε να φύγει απ’ τη χώρα.

Με την επιστροφή της στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1871 θα αναλάβει να φιλοτεχνήσει γλυπτό του ήρωα της αμερικανικής επανάστασης, Samuel Adams, το οποίο θα κοσμούσε τον περίγυρο του Καπιτωλίου στη Ουάσιγκτον. Γι’ αυτό το έργο θα εργαστεί για οκτώ χρόνια.

Βιβλιογραφία

– Gerdts, William H., Jr., et al. The White Marmorean Flock: Nineteenth Century American Women Neoclassical Sculptors. Exhibition catalogue. Poughkeepsie, New York: Vassar College Art Gallery, 1972.
– Hirshler, Erica. A Studio of Her Own: Boston Women Artists, 1870-1940. Exhibition catalogue. Boston: Museum of Fine Arts, 2001.
– Rubenstein, Charlotte Streifer. American Women Sculptors: A History of Women Working in Three Dimensions. Boston: G.K. Hall & Co., 1990.
– Tufts, Eleanor. “Anne Whitney.” North American Women Artists of the Twentieth Century: A Biographical Dictionary. Jules Heller and Nancy G. Heller, eds. New York: Garland, 1995.

Πηγή : ΠΟΛΥΧΡΩΜΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ – COLOURFUL PLANET με πληροφορίες από Glbtq.Com

© T-zine.gr