Σαν Σήμερα 21 Δεκεμβρίου – LGBTQI People in History


T-zine.gr

Τίλσον Τόμας

Michael Tilson Thomas

Διευθυντής ορχήστρας, πιανίστας και συνθέτης, ο Μάικλ Τίλσον Τόμας, υπήρξε ένας από τους πιο αξιόλογους ομότεχνους της γενιάς του. Επιπλέον ήταν από τους πρώτους ανοικτά ομοφυλόφιλους συνθέτες που κέρδισαν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα την καταξίωση, χωρίς να κρύψει την σεξουαλικότητά του.

Ο Τίλσον Τόμας δεν θα μπορούσαμε να πούμε ότι χρειάστηκε ποτέ να μιλήσει στο κοινό για την προσωπική του ζωή, είχε αφιερώσει όμως την καριέρα του στη σύνθεση και παρουσίαση μουσικής που αναδίφησε στην γκέι εμπειρία.

Γεννήθηκε στις 21 Δεκεμβρίου του 1944. Μεγάλωσε σε μια οικογένεια που αγαπούσε την τέχνη – οι παππούδες του ήταν οι Τομασέβσκις, γνωστοί για τη συνεισφορά τους στο θέατρο. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Νοτίου Καλιφόρνια, σύνθεση, διεύθυνση ορχήστρας, πιάνο και άρπα.

Μετά τη βράβευσή του με το βραβείο Koussevitzky, από το Berkshire Music Center στο Tanglewood, το καλοκαίρι του 1968, ο Τίλσον Τόμας, έγινε ο νεαρότερος βοηθός μαέστρου στην ιστορία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης. Το 1969 επιβραβεύεται η μεθοδική δουλειά του με εξαιρετικούς επαίνους από τους κριτικούς για την διεύθυνση του δεύτερου μισού της συμφωνικής της Νέας Υόρκης, όταν αντικαθιστά τον μαέστρο William Steinberg, λόγω ασθένειάς του.

Από εκείνο το σημείο και μετά ο δρόμος για τον Τίλσον Τόμας είναι πλέον ανοικτός και προχωρά αταλάντευτα σε μια σταθερή πορεία στην κλασσική μουσική. Υπήρξε μαέστρος σε πολλές ορχήστρες: στη Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστόνης από το 1970 έως το 1974, διευθυντής ορχήστρας στην Συμφωνική Ορχήστρα του Μπάφαλο από το 1971 έως το 1979, και επισκέπτης διευθυντής ορχήστρας στην Φιλαρμονική του Λος Άντζελες από το 1981 έως το 1985. Το 1988 γίνεται κύριος μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου.

Το 1995 παραιτείται από τη θέση του στη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου και αποδέχεται τη θέση του διευθυντή ορχήστρας του Σαν Φραντσίσκο. Το μουσικό του όραμα βάζει την προσωπική του σφραγίδα στα έργα που διευθύνει και με το ταλέντο του ενέπνευσε το κοινό, ενώ συμμετείχε σε επιτροπές που ανέδειξαν το έργο πολλών γκέι συνθετών που αναπαριστούσε την γκέι ζωή και ιστορία.

Υπήρξε διοργανωτής του μουσικού φεστιβάλ American Mavericks, το 2000 στο Σαν Φραντσίσκο, όπου παρουσιάστηκαν έργα των Lou Harrison, Lukas Foss, Earle Brown, Steve Reich, David Del Tredici, και Meredith Monk.

Ο Τίλσον Τόμας προσπάθησε να βοηθήσει το κοινό να βρει τους χαμένους κρίκους και να επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις της κλασσικής μουσικής με την ομοφυλοφιλία, αναδεικνύοντας γκέι συνθέτες, όπως ο Harrison και ο Del Tredici. Σκοπός του η ανάδειξη της γκέι και λεσβιακής κουλτούρας και αισθητικής, καθώς αποτελεί κοινή παραδοχή ότι οι ομοφυλόφιλοι μπορεί μεν να είχαν μια λαμπερή παρουσία – ιστορικά – στον χώρο της κλασσικής μουσική, πάντα όμως με αθόρυβο τρόπο και πάντα αόρατοι. Ο Τίλσον Τόμας προσπάθησε να χαράξει τις γραμμές που θα αλλάξουν αυτή την κατεύθυνση.

Το 2001, διευθύνει για πρώτη φορά το Gay Life, έργο του Del Tredici’s, που βασίζεται σε ποιήματα των Allen Ginsberg, Thom Gunn, και Paul Monette. Το έργο αυτό «σκάβει» βαθιά μέσα στη γκέι ζωή της Αμερικής, ενώ αναδιφά με θαρραλέο τρόπο στα ανεξίτηλα σημάδια που άφησε η πανδημία του AIDS.

Παράλληλα παρουσιάζει και δικά του έργα που επικεντρώνουν στην γκέι θεματολογία. Ένα εξ αυτών ήταν το Three Poems βασισμένο σε ποιήματα του Walt Whitman, καθώς και το We Two Boys Together Clinging.

*** Βιβλιογραφία

– Barber, Charles. “Michael Tilson Thomas.” The New Grove Dictionary of Music and Musicians of the Twentieth Century. 2nd ed. Stanley Sadie, ed. New York: Macmillan, 2001. 25:413.

– Fries, Kenny. “It’s a Classically ‘Gay Life.'” Advocate.com (May 2001).

– Key, Susan, and Larry Rothe, eds. American Mavericks. Berkeley: University of California Press, 2001.

– Schwarz, K. Robert. “Cracking the Classical Closet.” The Advocate (May 11, 1999): 48-49.

– Thomas, Michael Tilson. Viva Voce: Conversations with Edward Seckerson. Boston: Faber and Faber, 1994.

– Walsh, Michael. “Hitting the High Notes.” Time (April 1, 1996): 74.

© T-zine.gr με πληροφορίες από Πολύχρωμο Πλανήτη και Glbtq.Com