Ελλάδα: Τρίτη, 14 Απριλίου 2020 | 12:10
Γράφει η Μαρία-Χριστίνα Σμυρναίου | Άρθρο | T-zine.gr
Δραστηριότητες για γονείς με λοατκι+ παιδιά και λοατκι+ οικογένειες.

Η περίοδος που διανύουμε είναι σε πολλά επίπεδα ανάγνωσης δύσκολη, ενώ η κοινωνική απομόνωση, από μόνη της, έχει – για τα περισσότερα άτομα από εμάς– διαταράξει την ρουτίνα, την διάθεσή μας και την ψυχολογία μας. Η παραμονή στο σπίτι με τα παιδιά πιθανόν να έχει τις δικές της δυσκολίες, καθότι οι γονείς δεν μπορούν εύκολα να βρουν χώρο και χρόνο για τον εαυτό τους και οι ιδέες για το πώς να περάσουμε καλά με τα παιδιά ίσως κάποιες φορές στερεύουν.
Εδώ προσπάθησα να συγκεντρώσω δραστηριότητες με λοακτι+ περιεχόμενο με την σκέψη ότι μπορούν να έχουν τριπλό όφελος. Αφενός είναι ιδέες για δημιουργική απασχόληση, και αφετέρου λειτουργούν ως χρόνος one-to-one με το παιδί• επομένως βοηθούν στην ανάπτυξη της σχέσης και στο δέσιμο γονέα-παιδιού. Η συγκεκριμένη, δε, θεματική τους, τις καθιστά εργαλείο ένδειξης υποστηρικτικότητας και ενδυνάμωσης των γονέων προς το λοακτι+ παιδί τους.
Ζωγραφίζουμε την σημαία του ουράνιου τόξου.
Τι πιο απλό από αυτό. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε είτε μια μεγάλη σημαία σε χαρτόνι, είτε πολλά μικρά σημαιάκια που έπειτα μπορούμε να κολλήσουμε σε σκοινί ή κλωστή και να τα κρεμάσουμε στο δωμάτιο του παιδιού (ή όπου αλλού αποφασίσουμε).

Παιχνίδι ταυτοτήτων
Φτιάχνουμε κάρτες με περιγραφή ταυτότητας και προσπαθούμε να αποτυπώσουμε την ταυτότητα. Παρ’ ότι για τα τρανς πρόσωπα η ταυτότητα αναδεικνύεται μόνο με τον αυτοπροσδιορισμό και δεν είναι επιθυμητή η ενίσχυση των στερεοτύπων, αυτού του τύπου το παιχνίδι ενδεχομένως να αποδειχθεί ευχάριστο και να μοιάζει με το επιτραπέζιο παιχνίδι «Μάντεψε τι είμαι» που τα παιδιά φορούν στο κεφάλι μια κάρτα που δείχνει ένα ζώο ή αντικείμενο και χωρίς αυτά να βλέπουν τι είναι κάνουν ερωτήσεις και οι υπόλοιποι τους απαντάνε με ναι ή όχι μέχρι να βρουν την σωστή απάντηση. Στην δική μας παραλλαγή φτιάχνουμε κάρτες πχ τρανς αγόρι, τρανς κορίτσι, gay, cis straight κλπ. Αυτό είναι ένα ενδιαφέρον εκπαιδευτικό παιχνίδι που μπορούμε να παίξουμε και με τους μη λοακτι+ φίλους μας καθώς βοηθάει τα παιδιά να έχουν καλύτερη αντίληψη των διάφορων ταυτοτήτων.
Φτιάχνουμε πόστερ με τις διαφορές ανάμεσα σε βιολογικό φύλο, ταυτότητα φύλου και σεξουαλικό προσανατολισμό.
Σεξουαλικός προσανατολισμός είναι η σωματική ή συναισθηματική έλξη που νιώθουμε για άλλους.
Η ταυτότητα φύλου είναι η αίσθηση που έχουμε για το φύλο μας, μπορεί να νιώθουμε κορίτσι, αγόρι, ή να μην αυτοπροσδιοριζόμαστε εντός του έμφυλου διπόλου. Δεν έχει σχέση με τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Έτσι σε ένα αγόρι μπορεί να αρέσουν αγόρια, μπορεί να του αρέσουν κορίτσια, σε ένα τρανς κορίτσι μπορεί να αρέσουν μόνο κορίτσια κοκ.
Το βιολογικό μας φύλο, καθορίζεται από μία σειρά παράγοντες: τα χρωμοσώματα, γονάδες, ορμόνες καθώς καθώς τα εσωτερικά και εξωτερικά γεννητικά όργανα.
Έκφραση φύλου είναι ο τρόπος που το κάθε άτομο παρουσιάζει ή επιτελεί το φύλο του στον κοινωνικό του περίγυρο και στον κόσμο και αυτό γίνεται αντιληπτό. Δεν έχει σχέση με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, ή όλα τα παραπάνω.
Φτιάχνουμε κρυπτόλεξο
Αυτοσχεδιάστε! Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, την ταυτότητά του και τα ενδιαφέροντά του, βάλτε του όσες περισσότερες λέξεις μπορείτε. Θα είναι δίκαιο αν μετά φτιάξει το δικό του και σας το δώσει να το λύσετε!
Παιχνίδι ρόλων- Γίνε σύμμαχος!
Μοιράζουμε ρόλους βγαλμένους από την ζωή, ένας δάσκαλος που δεν αποκαλεί τον συμμαθητή τους με το όνομα που έχει ζητήσει να τον αποκαλούν, ο υποστηρικτικός συμμαθητής κ.ο.κ , και ζητάμε από τον καθένα να ερμηνεύσει τον ρόλο του. Βάλτε φαντασία, γίνετε ηθοποιοί! Σκοπός του παιχνιδιού αυτού είναι να μάθουμε να είμαστε υποστηρικτικοί απέναντι σε παιδιά που βιώνουν αποκλεισμό λόγω της ταυτότητας τους. Επιπροσθέτως πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό προβολικό παιχνίδι μέσα από το οποίο μπορούμε να παρατηρήσουμε τις κοινωνικόσυναισθηματικές αντιδράσεις των παιδιών μας και στο τέλος να κάνουμε παιδαγωγικές συζητήσεις μαζί τους και να πλαισιώσουμε το συναίσθημά τους.
Βλέπουμε εκπαιδευτικά βίντεο
Στο youtube θα βρείτε διάφορα ταινιάκια και animations μικρού μήκους. Εδώ παραθέτω δύο. Είναι πολύ ωφέλιμο να κάνετε μια συζήτηση με τα παιδιά μετά, ρωτώντας τα τι κατάλαβαν απο το βίντεο και να αφήσετε ανοιχτό το παράθυρο επικοινωνίας μαζί τους να μοιραστούν πιθανούς προβληματισμούς.
Διαβάζουμε βιβλία
Αρχικά εμείς σαν γονείς, ώστε να ενημερωθούμε. Μια πρόταση είναι το βιβλίο «Το παιδί μου είναι γκέι-Πως αντιδρούν οι γονείς όταν το μαθαίνουν», «Η αγάπη που δεν τολμά να πει το όνομά της», καθώς και άλλα είτε θεωρητικά, είτε διηγήματα ή μυθηστορήματα των εκδόσεων Πολύχρωμος Πλανήτης στις οποίες θα βρείτε πολλά άλλα βιβλία σχετικά με λοατκι περιεχόμενο.
Φυσικά, επειδή η ζωή δεν ξεκίνησε αλλά ούτε θα σταματήσει στην καραντίνα, υπάρχουν πολλά καθημερινά προβλήματα και δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε ως γονείς γενικότερα αλλά και ως λοατκι+ γονείς με ή χωρίς λοάτκι+ παιδιά που μια λίστα με ιδέες για δραστηριότητες δεν μπορεί να λύσει. Γι’ αυτό, στο Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, προσφέρουμε δωρεάν υπηρεσίες Συμβουλευτικής Γονέων, Τρανς Παιδιών αλλά και ενηλίκων.
* Μαρία-Χριστίνα Σμυρναίου, PgD Counselling & Psychotherapy, Cert.P.E.T. Trainer, μέλος και Σύμβουλος Γονέων Τρανς παιδιών του ΣΥΔ Αθήνας
© T-zine.gr 2018 | Για τις τελευταίες LGBTI ειδήσεις να επισκέπτεστε το T-zine.gr καθημερινά. Μπορείτε επίσης να γίνετε μέλος στη σελίδα μας στο Facebook και στο Twitter
Ποια είναι η αντίδρασή σας;

Η Μαρία-Χριστίνα Σμυρναίου έχει εκπαιδευτεί στην Προσωποκεντρική Συμβουλευτική & Ψυχοθεραπεία, στο ICPS College for Humanistic Studies και έλαβε τον τίτλο ‘’PgD in Person-Centred Counseling & Psychotherapy’’ από το Πανεπιστήμιο του Strathclyde. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια γονέων στο μοντέλο Αποτελεσματικού Γονέα του Dr.Thomas Gordon, έχει εκπαιδευτεί στην Ειδική Αγωγή, στον αυτισμό και την ΔΕΠΥ και αυτό το διάστημα επιμορφώνεται στον τομέα της Παιδοψυχολογίας. Από το 2015 εργάζεται ιδιωτικά προσφέροντας Συμβουλευτική Γονέων, ατομικές συνεδρίες ενηλίκων και εφήβων και διεξάγοντας ομάδες εκπαίδευσης του Αποτελεσματικού Γονέα. Έχει συνεργαστεί με Κέντρα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα και στην Γερμανία ως συντονίστρια ομάδων θεραπευτικού παιχνιδιού και δραστηριοτήτων προαγωγής ψυχοσυναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης καθώς και ως συνοδός παράλληλης στήριξης. Στα ίδια πλαίσια έχει υπάρξει ως συν-επόπτρια διεπιστημονικών ομάδων και επιστημονικά υπεύθυνη δημιουργίας προγραμμάτων δημιουργικής & εκπαιδευτικής απασχόλησης παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Ακόμα, έχει προσφέρει εθελοντικά υπηρεσίες στην PRAKSIS, στον Δήμο του Παλαιού Φαλήρου, σε στέγες ανηλίκων και στον Τομέα Περιστατικών του Πολύχρωμου Σχολείου ενώ στην παρούσα φάση είναι εθελόντρια στο Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών στο οποίο παρέχει δωρεάν Συμβουλευτική Γονέων Τρανς παιδιών.