Now Reading
Η έννοια της αποαποικιοποίησης στα ΛΟΑΤΚΙ Δικαιώματα.

Η έννοια της αποαποικιοποίησης στα ΛΟΑΤΚΙ Δικαιώματα.

Το ενδιαφέρον μου για τις φυλές των ιθαγενών, ξεκίνησε με το πρώτο μου ταξίδι στην κεντρική Αμερική όπου είδα την εξαθλίωση των Ινδιάνων, οι οποίοι είναι πρόσφυγες στην ίδια τους την χώρα και ζουν κοινωνικό και οικονομικό αποκλεισμό, αφού υπέστησαν κατά την αποικιοκρατία γενοκτονία.
 

Συχνά ζουν σε τροχόσπιτα, και θεωρούνται κατώτεροι κοινωνικά, στερημένοι από τις παραδόσεις και τον τρόπο ζωής τους, που εξαϋλώθηκε από τους κατακτητές που επέβαλλαν και συνεχίζουν να επιβάλλουν τους δικούς τους «τρόπους» ως μοναδικούς.

Ακόμα και τώρα ακούμε για στειρώσεις ιθαγενών, ώστε να συνεχιστεί η εξόντωση της φυλής και της μοναδικότητάς τους, και εκεί κάπως γίνεται η σύνδεση μεταξύ τρανς και γενικότερα ΛΟΑΤΚΙ ανθρώπων, και ιθαγενών που ζουν παρόμοιες συστημικές διακρίσεις και καταπιέσεις ανά τον κόσμο.

Μετά επισκέφτηκα την Ταϊλάνδη, όπου ναι μεν η διεμφυλικότητα είναι αποδεκτή, όμως τα τρανς πρόσωπα έχουν συγκεκριμένη θέση και λειτουργία στην κοινωνία, συνήθως βρίσκουμε τις τρανς γυναίκες να κάνουν show ή και σεξεργασία στην Μπανγκόκ, στο ΚοΣαμούι, αλλά και στην υπόλοιπη χώρα, οι οποίες δεν είναι ευχαριστημένες με αυτό τον τρόπο ζωής αλλά πολύ δύσκολά θα τον αλλάξουν, εκτός αν καταφέρουν να γίνουν αεροσυνοδοί στην ThaiAir, που συχνά προσλαμβάνει διεμφυλικά πρόσωπα.

Στην πορεία, ταξίδεψα στο Περού, Μεξικό, Βολιβία και Χιλή, και εκεί είδα όλη την εξαθλίωση που έφερε ο χριστιανισμός στις φυλές των Μάγια και των Αζτέκων, επισκέφτηκα φυλές ιθαγενών σε πολλά και διαφορετικά μέρη και είδα πως ζουν χωρίς ρεύμα, στις Άνδεις, στις φαβέλες του Μεξικού και της Βολιβίας, και μέσα στον Αμαζόνιο.

Η ιδέα των δικαιωμάτων είναι πολύ μακριά από ανθρώπους που χρειάζεται να επιβιώνουν απόκληροι από τον πολιτισμό. Άρχισα να αναρωτιέμαι τι συμβαίνει με τα ΛΟΑΤΚΙ δικαιώματα εκτός Ευρώπης, ιδιαίτερα σε σχέση με ιθαγενείς πληθυσμούς.

Η Βρετανική αυτοκρατορία είχε ένα μακρύ ιστορικό ποινικοποίησης της ομοφυλοφιλίας και της τρανς κατάστασης, ομοφοβικών και τρανσφοβικών νομοθεσιών, με αποτέλεσμα σε κάποιες αποικίες καθώς και αναπτυσσόμενες χώρες, να έχει επικρατήσει η ιδέα ότι η ομοφυλοφιλία είναι ένα εισαγόμενο προϊόν προερχόμενο από την Δύση, και συνεπώς ποινικοποιείται.

Πρόσφατες έρευνες, οι οποίες περιέχουν συνεντεύξεις ακτιβιστών από την Ναμίμπια και την Ν. Αφρική, αναδεικνύουν την προσπάθειά τους να αλλάξουν τους νόμους που σχετίζονται με το φύλο και την σεξουαλικότητα, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αγώνα για ανθρώπινα δικαιώματα.

Όταν το 2018 πέρασε ο νόμος στην Ινδία όπου νομιμοποιούσε το ομόφυλο σεξ, χωρίς πλέον να το θεωρεί «αφύσικη πράξη», η κοινότητα πανηγύρισε, παρόλα αυτά η ομοφυλοφιλία είναι ακόμα παράνομη σε 70 και πλέον χώρες, όπως αναφέρει στον πρόσφατο χάρτη της «State Sponsored Homophobia» η ILGA.

Εάν το παρατηρήσουμε, οι περισσότερες από τις μισές χώρες, είναι πρώην Αγγλικές αποικίες ή προτεκτοράτα και έχουν ποινικοποιήσει την συναινετική σεξουαλική δραστηριότητα μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου.

Ο Enze Han, συγγραφέας που ασχολήθηκε με την σχέση της αποικιοποίησης και της ποινικοποίησης της ομοφυλοφιλίας, υποστηρίζει ότι αυτού του είδους οι απαγορεύσεις αποτελούν κατάλοιπο της Βικτωριανής εποχής και δεν έχουν καμία σχέση με τον τρόπο ζωής των ανθρώπων προ κατάκτησης.

Επίσης υπήρξε η ιδέα ότι με αυτό τον τρόπο θα προστατεύονταν οι ιθαγενείς, που κατά κάποιο τρόπο εξωτικοποιούνταν και θεωρούνταν υπερ- ερωτικοί με αποτέλεσμα να πρέπει με κάποιο τρόπο να «προστατευτούν» από τους στρατιώτες. Αυτού του είδους η Βικτωριανή αντίληψη περί σεξουαλικής ηθικής, ήρθε σε σύγκρουση με παραδόσεις και αντιλήψεις οι οποίες ήταν ιδιαίτερα συμπεριληπτικές στο φύλο και την σεξουαλικότητα. Οι άποικοι, όμως, θεώρησαν αυτές τις πρακτικές «αφύσικες» και βιαστήκαν να τις καταστείλουν.

Η Ινδία παρά την τεράστια της παράδοση με τις Hijras, ήταν η πρώτη που αναγκάστηκε να ποινικοποιήσει την ομοφυλοφιλία και κατ΄ επέκταση και την διεμφυλικότητα, με αποτέλεσμα οι Hijras να ζουν ως ζητιάνες και παράνομες εκτός κοινωνίας. Το 2017 υπήρξαν τα περιστατικά της συστημικής ομοφοβίας που τράβηξε το ενδιαφέρον των Ηνωμένων Εθνών, όταν πολιτικός ζήτησε δημόσια, αυστηρότερους νόμους διότι η ομοφυλοφιλία αποτελεί «βδέλυγμα», και έφερε στο φως τις διακρίσεις και την βία που βιώνουν οι άνθρωποι εκεί.

Στη Συρία κατά την διάρκεια των συρράξεων, τα τρανς, ομοφυλόφιλα και μη-δυαδικά πρόσωπα, βιώνουν ακραία βία και κακοποίηση , όπως αναφέρει το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στην έρευνα των 77 σελίδων που περιγράφουν την κατάσταση, με τίτλο «Μας αντιμετωπίζουν με ζωώδη τρόπο». Η έρευνα εστιάζει στους βιασμούς και από κυβερνητικούς αλλά και από μέλη του Isis στα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, που είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στην σεξουαλική βία. Παρόλο που υπάρχουν υπηρεσίες για τη Βία με βάση το Φύλο (GVB), συχνά ανταποκρίνονται σε γυναίκες και κορίτσια αλλά δεν στηρίζουν τα αγόρια και τους άντρες, θύματα βιασμών. Η έρευνα τονίζει ότι τα θύματα βίας πάσχουν συχνά από μετατραυματικό στρες (PTSD), κατάθλιψη, παρανοϊκό ιδεασμό, αλλά και σωματικά τραύματα στα γεννητικά όργανα και σε όλο το σώμα από τα βασανιστήρια, ενώ επίσης είναι εκτεθειμένα σε σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, ηπατίτιδες και HIV.Οι Ευρωπαϊκές χώρες καλούνται να προσφέρουν προστασία, ιατρική, ψυχολογική και νομική φροντίδα στους επιζήσαντες βασανιστηρίων.

Η Ελλάδα σαν χώρα μπορεί να μην έχει αποικίες, έχει όμως πρόσφυγες, και η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα χρειάζεται να έχει επίγνωση των αποτελεσμάτων της αποικιοκρατίας στην ευρύτερη αντίληψη των ζητημάτων της σεξουαλικότητας και του φύλου, καθώς και του λευκού προνομίου ως προς την διαθεματικότητα του σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας και έκφρασης φύλου αλλά και φυλής, ώστε να υποστηρίξει τέτοιους πληθυσμούς συμπεριληπτικά.

 

Δείτε Επίσης

Βιβλιογραφία:

https://ilga.org/state-sponsored-homophobia-report-2019

https://www.hrw.org/report/2020/07/29/they-treated-us-monstrous-ways/sexual-violence-against-men-boys-and-transgender

https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/661715

https://www.researchgate.net/publication/235282900_Decolonizing_the_law_LGBT_organizing_in_Namibia_and_South_Africa

https://www.e-ir.info/2017/08/17/decolonising-and-queering-praxis-the-unanswerable-questions-for-queer-asia/

https://www.opendemocracy.net/en/north-africa-west-asia/israel-and-palestine-story-of-modern-colonialism/

Γράφει η Πάρβη Πάλμου | Άρθρο | T-zine.gr
 


 

© T-zine.gr

 

Ποια είναι η αντίδρασή σας;
Μου αρέσει
2
Ουάου
2
Τέλειο
1
Δείτε τα σχόλια (0)

Αφήστε Ένα Σχόλιο

Η email διεύθυνση σας δεν θα δημοσιευθεί