Νόμος για την νομική αναγνώριση στην Γαλλία που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των τρανς ανθρώπων.

Νόμος για την νομική αναγνώριση στην Γαλλία που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των τρανς ανθρώπων.

Γράφει η Μαρίνα Γαλανού.

nomos-gia-tin-nomiki-anagnorisi-stin-gallia-pou-den-antapokrinete-stis-anagkes-ton-trans-anthropon

Τα τελευταία δύο χρόνια συνηθίσαμε να έχουμε μόνον θετικές ειδήσεις στο πεδίο της νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου. Με αρχή την Δανία, στη συνέχεια την Μάλτα, την Ιρλανδία και το καλοκαίρι που μας πέρασε την Νορβηγία, η μία χώρα μετά την άλλη προσχωρούσε στα κλαμπ των κρατών που έδιναν έναν πραγματικό αέρα ελευθερίας για τους τρανς ανθρώπους. Αναγνωρίζοντας νομικά την ταυτότητα φύλου τους, χωρίς καμία απολύτως προϋπόθεση: χωρίς ιατρικές καθόλου προϋποθέσεις, αλλά και με βάση τον αυτοπροσδιορισμό, χωρίς να πρέπει να αποδεικνύουν σε κανέναν ότι είναι ελέφαντες.

Το κύμα αυτών των θετικών ειδήσεων έρχεται να σπάσει η τελευταία από το Κοινοβούλιο της Γαλλίας, που προχτές πέρασε νομοθεσία που αφαιρεί μεν τυπικά τις ιατρικές προϋποθέσεις, όμως η αναγνώριση περνά μέσα από δικαστική απόφαση, όπου εκεί ο νέος νόμος –ας το πω περιφραστικά– αυτό που λέει είναι: δεν σας υποχρεώνουμε να μας φέρετε ιατρικές αποδείξεις, αλλά φέρτε μας ότι προαιρείστε, κάτι που να «αποδεικνύει» ότι είστε.

Τώρα, πώς αφού δεν υπάρχει υποχρέωση να αποδεικνύουν κάτι ιατρικά, ωστόσο θα πρέπει να «αποδεικνύουν» ότι βρίσκονται στο επιθυμητό φύλο (με ποιόν τρόπο; αν έχει προηγηθεί καλό κομμωτήριο, μανικιούρ και πεντικιούρ πχ;), είναι απορίας άξιον. Και κυρίως γιατί θα πρέπει να το «αποδεικνύουν»; Ζητείται από άλλη κατηγορία ανθρώπων να «αποδεικνύουν» κάτι; Ζητείται από άλλη κατηγορία ανθρώπων να παραβιάζεται η ιδιωτικότητά τους με αυτόν τον τρόπο;

Ρητορικές προφανώς οι ερωτήσεις, που καμία δεν μπορεί να έχει ορθολογική απάντηση. Πολύ απλά, γιατί μπορεί μεν να αφαιρείται η χονδροειδής προϋπόθεση της στείρωσης, όμως στην πραγματικότητα οι τρανς θα εξακολουθούν να θεωρούνται ως ύποπτοι «απάτης», θα εξακολουθεί να παραβιάζεται η ιδιωτικότητά τους, θα εξακολουθούν να πρέπει να αποδεικνύουν ότι δεν είναι ελέφαντες, αλλά ιπποπόταμοι με ροζ και λαχανί βούλες.

Πολύ σωστά, λοιπόν, σε δελτίο τύπου της η Transgender Europe, αναφέρει ότι «η νομοθεσία αυτή θα μπορούσε να θεωρηθεί προοδευτική εάν ερχόταν 25 χρόνια πιο πριν», και έτσι ακριβώς είναι. Τώρα έρχεται να θέσει ένα ανάχωμα στην πρόοδο που έχει συντελεστεί από άλλες χώρες, που η μία μετά την άλλην όχι μόνο αφαίρεσαν όλες τις προϋποθέσεις, αλλά η διαδικασία έγινε πολύ απλή και γρήγορη, με ένα απλό αίτημα και χωρίς δικαστήρια.

Αυτήν την κατεύθυνση καλείται να ακολουθήσει και η χώρα μας, όπου ήδη μετά την πολύ σημαντική απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών που με νομολογία του αποφάσισε ότι η προϋπόθεση της στείρωσης παραβιάζει το Άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, και συνεπώς δεν μπορεί να ζητείται από τους τρανς ανθρώπους, για να μπορούν να αλλάζουν την νομική καταχώριση του φύλου τους, συνεπώς δεν θα έχει ιδιαίτερο νόημα η νέα νομοθεσία στην Ελλάδα απλά να αφαιρεί μόνον τις ιατρικές προϋποθέσεις αφού στην ουσία αυτό έχει γίνει μέσω νομολογίας. Αυτό που θα έχει νόημα, θα είναι μόνον να είναι με βάση τον αυτοπροσδιορισμό, χωρίς δικαστήριο και με γρήγορη διαδικασία.

Όπως γνωρίζουμε στην Ελλάδα η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου ακόμη δεν έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της. Ιδιαίτερα, λοιπόν, μετά την νομολογία του δικαστηρίου των Αθηνών, που ήδη η στείρωση έχει καταπέσει ως προϋπόθεση, αυτά τα δύο σημεία, κυρίως είναι που πρέπει να θεωρούνται απαραίτητα: μόνον αυτοπροσδιορισμός και διαδικασία χωρίς δικαστήριο, απλή και γρήγορη, καθώς και κάποια ακόμη ώστε να υπάρχει μία ολιστική αντιμετώπιση των θεμάτων ταυτότητας φύλου που θα μπορούσαν να συνοψιστούν στα ακόλουθα:

1. Χωρίς καθόλου προϋποθέσεις για τα ενήλικα πρόσωπα και βασισμένη μόνο στον αυτοπροσδιορισμό.

2. Διαδικασία γρήγορη, απλή, χωρίς δικαστήριο.

3. Χωρίς να διαλύεται η πρότερη οικογενειακή ζωή του προσώπου.

4. Δυνατότητα αλλαγής εγγράφων με κενή ή τρίτη καταχώριση φύλου για τους ανθρώπους που το επιθυμούν.

5. Διαδικασία διαθέσιμη και για ανήλικα πρόσωπα.

6. Πρόβλεψη διάταξης για την πρόσβαση στον χώρο της υγείας και της ασφάλισης χωρίς διακρίσεις και ασφαλιστική κάλυψη των επεμβάσεων επαναπροσδιορισμού φύλου.

7. Πρόβλεψη διάταξης προστασίας στο σχολικό περιβάλλον.

8. Πρόβλεψη αλλαγής εγγράφων και προστασίας και για τους τρανς πρόσφυγες.

9. Πρόβλεψη άρθρου απαγόρευσης των επεμβάσεων στους ίντερσεξ ανθρώπους χωρίς τη συναίνεσή τους.

10. Πρόβλεψη διάταξης που θα τροποποιεί τις νομοθεσίες κατά των διακρίσεων για λόγους φύλου.

Οι τρανς άνθρωποι, παντού στον κόσμο, σύμφωνα με όλες τις εκθέσεις διεθνών οργανισμών, αποτελούν μία ομάδα που δέχεται διακρίσεις στον μέγιστο βαθμό, που παραβιάζονται βάρβαρα τα θεμελιώδη τους δικαιώματα: στην εκπαίδευση, στην εργασία, στην υγεία και την κοινωνική ασφάλιση, μα κυρίως σε κάθε έκφανση της καθημερινής τους ζωής όπου θα πρέπει να αποδεικνύουν στον κάθε ανόητο ότι δεν είναι ελέφαντες. Τα δέκα παραπάνω σημεία, είναι το ελάχιστο οφειλόμενο σε μία δημοκρατική κοινωνία.

© T-zine.gr